LejelovenMenu

Bornholm Huslejenævn

Hvis du vil indbringe en sag for Bornholm Huslejenævn, skal det gøres ved at sende en mail til naevnene@brk.dk eller via www.borger.dk , hvor man kan sende krypteret post. Du kan dog også sende klagen og bilag i papirform. Fysisk post sendes til kommunens hovedadresse på:

Huslejenævnet
Landemærket 26
3700 Rønne

Inden sagen indbringes, er det dog vigtigt, at du og din modpart først selv har forsøgt at løse uenigheden.

Din henvendelse skal indeholde

Ender det med at blive nødvendigt at indbringe sagen for Bornholm Huslejenævn, er det vigtigt at angive hvad sagen går ud på, samt vedhæfte følgende dokumentation:

  • Lejekontrakt (altid)
  • Relevant korrespondance i sagen, herunder dokumentation for, at tvisten er søgt løst mellem dig og modparten
  • Øvrig dokumentation, fx:

    • Billeddokumentation (skriv under billedet, hvad det skal dokumentere)
    • Indflytningsrapport
    • Fraflytningsrapport
    • Flytteopgørelse
    • Forbrugsregnskaber

Klagen og bilag kan også sendes i papirform til nævnets postadresse.

Derudover bliver den part der indbringer sagen pålagt et gebyr. Du kan læse mere om hvad det koster her .

Sådan behandles din sag

Sagsbehandlingen foregår skriftligt over Digital Post. Når sagen sættes i gang, får både du og din modpart mulighed for at udtale jer, og kommentere på hinandens argumenter. Mener Huslejenævnet at det er relevant, kan de vælge at foretage en besigtigelse af lejemålet, eller i tilfælde af en husordenssag, indkalde både du og din modpart til et møde. Der indkaldes til besigtigelse med mindst 1 uges varsel.

Behandlingstid

Sagsbehandlingstiden afhænger af, hvor mange bemærkninger du og din modpart har til sagen. Normalvis vil indbragte sager behandles på førstkommende møde i nævnet, og sagsbehandlingstiden er derfor som udgangspunkt 1-3 måneder, afhængig af hvornår næste møde finder sted.

Du kan læse mere om Bornholm Huslejenævn, og hvilke sager der kan indbringes, her .